De nieuwste theorie van 2021 is uit! Wat verandert er en wat blijft nog steeds onduidelijk in de wetgeving. We interviewen één van de makers van de nieuwe theorieboeken, Wisse de Groot.
Wat zijn de belangrijkste recente wijzigingen in de wetgeving?
‘De belangrijkste recente wijziging van de verkeerswetgeving is naar mijn mening het verbieden van het gebruiken van een telefoon tijdens het fietsen. Vanaf 1 juli van dit jaar is het verboden om tijdens het fietsen (maar niet als je stilstaat!) een telefoon vast te houden. Dit is ter bevordering van de veiligheid voor alle weggebruikers, dus niet alleen de fietsers zelf. Vooral automobilisten hebben namelijk last van fietsers die alleen maar aandacht hebben voor hun telefoon en niet voor het verkeer. Dit lijdt vaak tot gevaarlijke situaties en soms ook ongelukken, waarvan enkele met dodelijke afloop. Deze wetswijziging is daarom in mijn optiek een stap in de goede richting van de overheid.’
Hoe is het om een boek te schrijven?
‘Moeilijker dan het lijkt. Mensen denken wellicht dat het een eitje is, maar als je er eenmaal aan begint, dan merkt dat bij het schrijven meer komt kijken dan alleen woorden op papier zetten. Eerst moet je immers gaan nadenken waarover je gaat schrijven. Welke kennis wil ik de leerlingen bijbrengen, wat zijn de eisen die het CBR aan de kennis van de leerlingen stelt en in hoeverre is de kennis daadwerkelijk relevant voor het examen.
Daarnaast moet je rekening houden met zaken als de indeling van het boek: in welke volgorde komt de stof aan bod en is deze opbouw en indeling logisch. Vervolgens is ook belangrijk hoe je de stof uitlegt. De stof moet voor iedere leerling – ongeacht opleidingsniveau – te begrijpen zijn. Ik probeer daarom bijvoorbeeld korte zinnen te gebruiken en moeilijke woorden te vermijden.
Cruciaal is ten slotte dat alle informatie in het boek ook klopt. Het is niet de bedoeling dat ik dingen uitleg die niet waar zijn. Tijdens het schrijven van een boek ben ik dus een groot deel van de tijd bezig met het uitzoeken van informatie over de stof.
Het schrijven van een boek is echt meer dan alleen woorden op papier zetten.’
Wat vind je leuk aan het maken van een boek?
‘Ik ben al van kinds af aan geïnteresseerd in auto’s en verkeer. Daarnaast heb ik in mijn studie rechten te maken met regels en ingewikkelde juridische concepten die ik vervolgens in normaal Nederlands moet uitleggen aan mensen die geen rechten hebben gestudeerd.
Wat mensen misschien niet weten, is dat een groot deel van de stof voor het theorie-examen van het rijbewijs in de Nederlandse verkeerswetten staan. Bij het schrijven van een boek combineer ik dus mijn juridische achtergrond met mijn passie voor verkeer en probeer ik de soms ingewikkelde wetten en regels op een simpele manier uit te leggen. Voor mij is dat een win-winsituatie.’
Is er iets wat je zelf onduidelijk vindt in de wetgeving?
‘Haha, waar moet ik beginnen? De nieuwe regels voor zzp’ers, de belastingregels die belastingontwijking door buitenlandse bedrijven faciliteert, de Europese privacyregels… Op het moment dat de overheid een regel maakt, dan is er altijd wel één slimme jurist die een gaatje in deze regel weet te vinden. Dat is ook het leuke aan het recht: regels kun je op meerdere manieren uitleggen. Daarom is wetgeving bijna nooit honderd procent duidelijk.’
Een voorbeeld van een onduidelijk geval van de verkeerswetgeving is bijvoorbeeld de vraag of je buiten de bebouwde kom – terwijl je op een voorrangsweg rijdt – in de berm mag parkeren na het bord E1 (‘verboden te parkeren’). De politie en de rechter verschillen van mening bij de uitleg van de regels die hierover gaan. De politie deelt een boete uit als iemand in de berm parkeert, omdat volgens de politie uit de Nederlandse wet volgt dat dit parkeerverbod ook geldt voor de berm. Enkele rechters in Nederland hebben echter uitspraken gedaan waarin zij oordelen dat het parkeerverbod juist niét geldt voor de berm, maar alleen voor de weg zelf. De rechters baseren zich op verkeersverdragen die Nederland heeft gesloten en die dus ook in Nederland gelden.
Tot nu toe is er nog geen verduidelijking in de wet aangebracht op dit punt en is het (nog) onduidelijk wie nu gelijk heeft. Het is dan ook wachten totdat de overheid hierover duidelijkheid schept.’
Heb je nog tips voor onze leerlingen?
‘Het beste advies dat ik leerlingen kan geven – hoe stom het ook klinkt – is goed lezen. Hiermee bedoel ik dat de leerling rustig de tijd moet nemen om de stof in het boek te lezen en elke zin op zich in moet laten werken. Vraag jezelf bij het lezen van onze boeken steeds af: wat staat hier, wat bedoelt de schrijver en op welke manier is dit belangrijk voor mijn theorie-examen. Lees vooral niet te snel, want dan sla je woorden over en kan je dus de essentie van de zin missen. Dat is zonde.
Ook op het theorie-examen is goed lezen belangrijk. Lees de vraag eerst in zijn geheel en probeer te bedenken wat het CBR graag wil horen. Pas als je echt weet wat er wordt gevraagd, kun je het goede antwoord geven.’